Success διατροφή: Η κρητική!

Λάθος συστάσεις για κορεσμένο λίπος και χοληστερόλη;
(Από το άρθρο του καθηγητή κ. Αντώνη  Καφάτου στο ΒΗΜΑ   29/10/2013 )
 

Ηρακλειο, Κρήτη

Ο πληθυσμός της Κρήτης είχε τους λιγότερους θανάτους από έμφραγμα του μυοκαρδίου,καρκίνους και άνοια σε σύγκριση με όλους τους υπόλοιπους 15 πληθυσμούς από τις 7 χώρες της μελέτης. Το 2010, ο πληθυσμός της Κρήτης είχε το υψηλότερο ποσοστό επιζώντων σε σύγκριση με τους άλλους πληθυσμούς.Οι Κρήτες είχαν επίσης το χαμηλότερο βάρος σώματος σε σύγκριση με τις άλλες χώρες και ο λόγος ήταν η έντονη πολύωρη καθημερινή σωματική άσκηση για τη χειρωνακτική καλλιέργεια της γης. Η διατροφή τους ήταν αποκλειστικά από φυσικά μη επεξεργασμένα προϊόντα ή προϊόντα με ελάχιστη επεξεργασία στο σπίτι.

Το 60% των Κρητών ακολουθούσαν τότε  (την δεκαετία του 1960),  τις διαιτητικές οδηγίες που ορίζονται από την Ορθόδοξη Χριστιανική Εκκλησία. Δηλαδή δεν έτρωγαν κρέας, γαλακτοκομικά προϊόντα και αβγά για 180-200 ημέρες τον χρόνο που είναι ημέρες νηστείας.Το ψάρι επιτρέπεται συχνότερα ενώ τα θαλασσινά και τα σαλιγκάρια επιτρέπονται σε όλες τις νηστείες.

Γι’αυτό η μέση ημερήσια κατανάλωση κρέατος ήταν 35 γρ. το άτομο, ενώ στις ΗΠΑ ήταν 274 γρ. Τα αποτελέσματα αυτά υπάρχουν σε πολλές δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά από τη μελέτη των επτά χωρών που άρχισε το 1960. Το 2010 έγινε η τελευταία παρακολούθηση των επιζώντων στον πληθυσμό της Κρήτης.

Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια έχουν εμφανισθεί ορισμένες δημοσιεύσεις σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά που προσπαθούν να ανατρέψουν τα παραπάνω αδιαμφισβήτητα δεδομένα τα οποία προέκυψαν από μια από τις  μεγαλύτερες μακροχρόνιες (50 χρόνια) προοπτικές επιδημιολογικές μελέτες. Ισχυρίζονται ότι τα κορεσμένα λιπαρά που πρέρχονται κυρίως από κόκκινο και επεξεργασμένο κρέας, γαλακτοκομικά προϊόντα, αβγά και από 3 φυτικά τρόφιμα (λάδι ινδικής καρύδας-παγωτά, κακάο και φοινικέλαιο) δεν έχουν σχέση με αυξημένο κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα.

Σε δύο από τις εργασίες αυτές που δημοσιεύτηκαν στο «American Journal of Clinical Nutrition» γράφεται σε υποσημείωση ότι χρηματοδοτήθηκαν από πολυεθνικές εταιρείες λιπαρών και γαλακτοκομικών προϊόντων.

Οι θέσεις  των δυο εργασιών ανατράπηκαν πλήρως από μία πολύ λεπτομερή και άριστα τεκμηριωμένη κριτική ανάλυση ενός μεγάλου επιδημιολόγου, του Jeremiah Stamler, η οποία δημοσιεύθηκε στο ίδιο τεύχος (AJCN2010). Δεδομένου ότι θα χρειαστεί να επεκταθώ πολύ αν αναφέρω όλα τα ισχυρά επιχειρήματα του δρος Stamler,θα περιορισθώ μόνο στο σημείο που αναφέρει ότι οι συγγραφείς των εργασιών αυτών αγνόησαν  πλήρως τις πειραματικές εργασίες πολλών δεκαετιών από τους Ancel Keysκαι David Mark Hegsted. Οι ερευνητές αυτοί έδειξαν τη σχέση των κορεσμένων λιπαρών της διατροφής με τη χοληστερόλη του αίματος και την αθηρομάτωση.Τα αποτελέσματά τους επιβεβαιώθηκαν ακολούθως από δεκάδες επιδημιολογικές μελέτες.Ο Ancel Keys είχε την έμπνευση  να σχεδιάσει και να αρχίσει τη μελέτη των 7 χωρών με 16 πληθυσμούς ένας εκ των οποίων ήταν ο πληθυσμός της Κρήτης.

Αυτή τη δίαιτα της Κρήτης έδωσε ο καθηγητής Serge Renauld στη Λυόν της Γαλλίας σε 300 ασθενείς που είχαν υποστεί πρώτο έμφραγμα του μυοκαρδίου ενώ άλλοι 300 ασθενείς ακολούθησαν τη δίαιτα που συνιστά η Αμερικανική Kαρδιολογική Eταιρεία.Οι ασθενείς που ακολουθούσαν τη δίαιτα της Κρήτης είχαν κατά 76% λιγότερα δεύτερα επεισόδια εμφράγματος σε σύγκριση  με τους άλλους με την αμερικανική δίαιτα.

Συμπερασματικά, έγραψα τα παραπάνω γιατί οι παραπλανητικές  μελέτες δυστυχώς χρηματοδοτούνται από πολυεθνικές εταιρείες που έχουν μοναδικό κίνητρο να προάγουν τα οικονομικά συμφέροντά τους και δημιουργούν μεγάλη σύγχυση στο κοινό.

Με απλά λόγια, για την προαγωγή της υγείας και την πρόληψη των ασθενειών χρειάζεται μέτρια προς έντονη σωματική άσκηση για τουλάχιστον μία ώρα ημερησίως. Προσφατη μεγάλη μελέτη στο «Lancet»  έδειξε ότι η έλλειψη σωματικής άσκησης  είναι τόσο θανατηφόρα όσο και το κάπνισμα. Δυστυχώς, παρά την απαγόρευση του καπνίσματος σε κλειστούς χώρους, τίποτα δεν άλλαξε και φυσικά συνεχίζεται το κάπνισμα μέσα στα σπίτια.

Θα πρέπει να αποφεύγονται τα επεξεργασμένα τρόφιμα με πολλά λιπαρά και ιδιαίτερα με κορεσμένα λίπη,με πολλή ζάχαρη, πολύ αλάτι και πλήθος πρόσθετων ουσιών.Παιδιά και ενήλικοι δεν πρέπει να παίρνουν περισσότερες από μία ή δύο μερίδες κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος τον μήνα και σε ποσότητα περί τα 80 γρ.

Το μοναδικό λιπαρό στη διατροφή πρέπει να είναι το αγνό παρθένο ελαιόλαδο χωρίς καθόλου σπορέλαια και μαργαρίνες.

 

Ο κ. Αντώνης Καφάτος είναι ομότιμος καθηγητής  Προληπτικής  Ιατρικής  και Διατροφής  του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s